-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8067 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

گفت و گو و نگاه به افرادي كه فاميل و آشنا هستند ولي نامحرمند، مانند دختر عمه، دختر عمو و ... چه حكمي دارد؟ بيشتر اوقات انسان مجبور ميشود به حكم فاميل بودن با آنان معاشرت و گفت و گو نمايد. اسلام چه نظري در اين مورد دارد؟

خويشاني كه نامحرمند مانند ديگر نامحرمان هستند و گفت و گو با آنان در صورتيك ه با قصد شهوت و لذت بردن نباشد اشكالي ندارد و نگاه كردن به گردي صورت و دست ها تا مچ بدون قصد لذت اشكالي ندارد، ولي نگاه به بقية اعضاي بدنِ دختر عمه و خاله و دختر عمو و دائي جايز نيست، گرچه به قصد لذّت نباشد.

معاشرت با خويشان و فاميل بسيار خوب و پسنديده است و از مصاديق صلة رحم است و ثواب فراواني دارد امّا معاشرت با آنان لزوماث منجر به گناه نيست. اسلام به صلة رحم بسيار سفارش كرده و ما مسلمانان بايد به اين دستور مهم اسلامي عمل كنيم و به ديدار خويشان برويم يا به وسيلة تفن يا نامه از آنان دلجويي كنيم، ولي از گناه پرهيز كنيم.

پيامبر(ص) فرمود: إنّ أعجل الخير ثواباً صلة الرحم؛1[46] از بين خوبي ها صلة رحم زودتر ثوابش به انسان ميرسد.

باز فرمود: من سرّه أن يبسط له في رزقه و ينسأ له في أجله فليصل رحمه؛[47] هر كس ميخواهد كه روزيش زياد شود و عمرش طولاني شود، صلة رحم انجام دهد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.